سفیر سابق ایران در مادرید گفت: اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد رابطه حسنه‌ای با ایران در پیش بگیرد باید از دخالت در کشورمان پرهیز کند.

اتحادیه اروپاسید داوود صالحی سفیر سابق ایران در اسپانیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاسیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران، اظهار کرد: از نظر دیپلماتیک اصولا وزارت خارجه‌ هر کشوری در سطح بین المللی تمایل دارد دریچه های ارتباطی همواره حفظ شود، لذا تشکیل دفتر اتحادیه اروپا در تهران  به تنهایی نمی توان چیز بدی باشد. 

سفیر سابق ایران در مادرید بیان کرد: به دلیل اینکه ایران یک تجربه  ناموفق را در مذاکره با  5+1 داشته است، اگر اتحادیه اروپا می خواهد رابطه ای حسنه و به دور از یک جانبه گرایی را با ایران در پیش بگیرد باید از دخالت در امور داخلی ایران پرهیز و از تکرار مسائل پوچی مثل حقوق بشرکه در حقیقت جنبه سیاسی  دارد، اجتناب کند.

وی با اشاره به خروج  دونالد ترامپ از برجام، ادامه داد: اروپا  با تهدیدات و چالش های امنیتی روبروست که به تنهایی قادر به حل آن نیست و  هر گونه تنش و بی ثباتی در خاورمیانه بر امنیت اروپا تاثیر می گذارد، لذا رفتار  یکجانبه  آمریکا واهمه امنیتی را برای آنها در پی دارد.

صالحی با بیان اینکه سند استراتژی امنیتی اروپا شامل یک مقدمه و سه فصل هست که راهبرد امنیتی اتحادیه اروپا را در قرن بیست و یکم تبیین می‌کند، تصریح کرد: وقتی آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند اروپایی‌ها  نسبت به پیامد های آن نگران شدند، زیرا منافع  و امنیت ملی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: اتحادیه اروپا به عنوان یکی از شریک های اقتصادی ایران در گذشته است هر چند برخی سیاستمداران این قاره به صورت نوسانی عمل می کردند، لذا  ایران باید با تامل و آینده نگری بیشتری به رابطه با اتحادیه اروپا بنگرد.

صالحی گفت:ایران  مخالف بازگشایی یک سفارتخانه نیست چراکه به عنوان یک کشور مهم در غرب آسیا با بیش از 150 کشور دنیا و سازمان های بین المللی مختلف دارای روابط دیپلماتیک است. 

سفیر سابق ایران در اسپانیا اضافه کرد: هدف آمریکایی‌ها در پیش گرفتن  سیاست مهار دوجانبه است و سعی می کنند با درپیش گرفتن راهبرد ایران هراسی به دنبال تضعیف ایران باشند و از هر آنچه که به ایران قدرت می دهد ممانعت به عمل آورند، لذا تمایل چندانی به بهبودی روابط ایران با اتحادیه اروپا ندارند. 

وی با اشاره  به تمایل اروپایی ها برای ارتباط بیشتر با ایران، تصریح کرد:اگر اروپایی‌ها اهدافشان خیر باشد ما باید با توجه به خطوط قرمز از فرصتها استفاده کنیم و  به سمت و سویی برویم که منافع ما تامین شود.

صالحی اظهار کرد: به نظر من اگر روپایی ها تضمین بدهند دفترشان مرکز اپوزیسیون  علیه ایران  و  براندازی نشود فرصت برای تعاملات فرهنگی فراهم می شود. از آنجاییکه ایران یک کشور نفت خیز و راهبردی در منطقه است در نتیجه اروپا ناچار است به طرف ایران بیاید. 

سفیر سابق ایران در مادرید هر نوع دوستی و مودت را  مثبت  دانست و گفت: ما باید امنیت و منافع ملی را در  یادداشت‌ها و تفاهم‌نامه ها  در نظر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: تاسیس سفارت زمانی مهم تلقی می شود  که روابط عمیق تر شود، اما وقتی متاثر از روابط سیاسی باشد دیگر اهمیتی ندارد، برای مثال اگر اروپا بیاید و دفتر نمایندگی افتتاح کند و پس از آن با فشار ترامپ مجبور به خروج از ایران شود این کار جز یک رفتار  سخیف سیاسی  بیش نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار